vrijdag 4 december 2009

Dione de Graaff voelde zich Kuifje in Turijn

Na elf jaar bij Studio Sport werd ze ervaren genoeg bevonden voor het prestigieuze werk.
,,Ik loop hier rond als Kuifje in de wondere wereld van de Olympische Spelen,'' zegt de 36-jarige presentatrice Dione de Graaff stralend in het International Broadcast Center in Turijn, waar de NOS huist.

Sinds ze zich kan herinneren kijkt ze 'van begin tot einde' naar elke Olympische Spelen'. Twaalf jaar geleden werd twee weken verplichte bedrust na een blindedarmoperatie met gejuicht ontvangen, omdat dat precies gelijk viel met de Winterspelen in Lillehammer. ,,En nu sta ik er middenin, fantastisch.''

Schaatsbaan Oval Lingotto is haar belangrijkste domein. Vandaaruit presenteert Dione de Graaff elke avond het Olympische Spelen Journaal waarin ze terugblikt op de afgelopen dag, met de focus natuurlijk op het schaatsen. ,,Omdat we op de ijsbaan zitten, kunnen we de medaillewinnaars gelijk naar boven halen. Ze zitten dan nog helemaal in de roes van het schaatsen. Ze hebben zelfs nog niet met hun familie gepraat.''

Behalve het dagelijkse journaal verzorgt Dione de Graaff ook reportages voor Studio Sportwinter, het late avondprogramma van de NOS. Een deel heeft ze al eerder in Nederland opgenomen.
Zo hees ze zich in een schaatspak, roetste in een bobslee naar beneden en ontleedde het biathlon. Ook de afdaling op de ski stond op het programma, maar deed ze uiteindelijk niet. ,,Ik heb lang nagedacht, want ik kan wel skiën. Maar de helling wordt met ijs geprepareerd en ik vroeg me af of mijn techniek voldoende was.''

Haar toekomstplannen bij Studio Sport? Dione de Graaff : ,,Ik heb geen idee waar ik naartoe wil. Ik denk niet over drie jaar moet ik dit of dat hebben bereikt. Mijn ambitie is op het hier en nu gericht. Ik heb altijd het gevoel dat het vanzelf wel komt. Privé is dat ook mijn instelling. Mensen vragen wel eens of ik de nieuwe Mart ben, maar dat is nog nooit in mijn hoofd opgekomen.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten